torsdag 18 oktober 2012

Som jag tidigare skrivit så är Ship to Gaza Sverige lika fel nu som det varit fel tidigare år och kommer även så vara i framtiden

Ship to Gaza Sverige är återigen på väg mot Gaza, för att bryta en blockad som är laglig, enligt Palmerrapporten.

Samtidigt har vi kunnat läsa att iPhone 5 går att köpa i Gaza, innan den går att köpa i Israel. Så det borde väl betyda att vissa Gazabor hellre har den senaste mobilen än mat på bordet? Nej, nu är det faktiskt inte så illa eftersom det passerar tusentals ton med mat, mediciner och byggmaterial via Israel, varje vecka.

Men vissa människor kan inte ta till sig fakta, även fast det är väldigt enkelt att kontrollera.

Den 22 september, 2012, hade bland annat 6,750 ton mat passerat gränsen mellan Israel och Gaza, läs hela listan och se hur mycket varor som passerade gränsen under just den veckan!

Som jag tidigare skrivit så är Ship to Gaza Sverige lika fel nu som det varit fel tidigare år och kommer även så vara i framtiden. Människorna i Gaza har mat, mediciner och byggmaterial men är det något de saknar så är det mänskliga rättigheter.

Vi får ofta höra, av personer som aldrig satt sin fot i Israel, hur illa Israel behandlar palestinierna och araber. Men vad säger de själva om man frågar dem som bor i Israel? Under mina många resor till Israel så har jag mött araber, judar och kristna. Många av dessa har bott i till exempel Tyskland eller Danmark, men har valt att flytta tillbaka till Israel eftersom de trivs så bra. Hade de varit tredje klassens invånare, som många påstår att palestinierna och araber är i Israel så hade de väl knappast återvänt?

Många palestinier som bor i Jerusalem eller i någon annan stad i Israel trivs väldigt bra eftersom i Israel respekterar man alla människor. Kvinnor och araber får köra bil, studera, åka samma bussar, de får gå i slöja men de får också gå utan, de kan söka vilket arbete som helst och i mellanösterns enda demokrati är människorna fria att säga vad de vill, utan att som i Syrien och andra länder dödas.

Jag har även visat mängder med bilder från Gaza och ett av inläggen som visats mest på min blogg är just det inlägget, se bilderna här. Man kan också se fina bilder på PA:s egna hemsidor där de stolt visar upp fina hotell och andra vackra byggnader. Ändå bestämmer sig Ship to Gaza Sverige för att segla i flera månader för att bryta en laglig blockad. Om de hade velat hjälpa människorna i Gaza så hade de kunnat skicka fotbollarna med en lastbil över gränsen, MEN nu handlar inte Ship to Gaza om välgörenhet eller att hjälpa behövande.

Om Ni skulle segla i flera månader för att bryta en blockad och rädda människor, skulle Ni då ta med Er fotbollar?

Är människorna i Gaza viktigare än människorna i Syrien? Hur många människor har dött under konflikten mellan Israel och palestinierna? Är Gaza verkligen ockuperat? Lämnade inte Israel Gaza 2005? Hade inte människorna det bättre i Gaza innan 2005? Hur lever de palestinier som bor i Jordanien och Libanon, vilka rättigheter har palestinierna där?

Min kärlek till Israel behöver inte betyda att jag hatar palestinierna, jag har vänner som är judar, araber, kristna, protestanter och andra som inte är troende. Bara för att jag är en israelvän och jude så behöver jag inte ha något emot andra.

För mig är det viktigt att sanningen kommer fram, eftersom inte media visar oss den så får vi själva visa den.

Peter, Stockholm, 2012-10-18

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar